måndag 1 september 2014

Artkunskap

Terminen startade upp med ett kortare arbetsområde i artkunskap. Vi fokuserade främst på arter i närmiljön, arter som vi kan se eller se spår av. Men det är klart, spännande djur som varg, björn och järv slank också med.

Med hjälp av våra I-pad kunde eleverna själva ge sig ut i området kring skolan och fota av träd och andra växter som de senare artbestämde med hjälp av digifloran.
digifloran
Det är smidigt när allt finns i handen genom I-paden. Eleverna gjorde små presentationer med beskrivningar av de olika arterna antingen i keynote eller pages som de airdroppade till mig.
Av dessa sammanställde jag sedan ett material som de har att läsa på.
Det finns även en hel massa bra filmer på mediapoolen om både våra svenska träd och vanliga vilda djur.

Serien Svenska träd visar de vanligaste träden samt vad de används till. Att den svenska skogen är en viktig naturresurs är ju viktigt att känna till.
Det finns även en serie som heter Svenska djur som berättar om våra vanliga däggdjur.
Dessa finns även på flera olika språk.

Målet med arbetet är inte bara att de ska känna igen de olika arterna utan de ska även kunna använda begrepp som näringskedja och näringspyramid som vi har arbetat med tidigare. Vi har även pratat om växternas olika strategier för att sprida sina frön.

En del elever tycker att de latinska namnen är intressanta, men det finns det givetvis inget krav på att kunna. Även om det är lite kul att aspen heter Populus tremula på latin, den darrande popeln!
Varför kallas den det tro?








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar